Rád bych tímto článkem předal Vám, čtenářům, návrhy otázek, které by bylo dobré si položit při výběru 3D skeneru. Všeobecně se tyto otázky a myšlenky nemusí vztahovat jen na 3D skenery. Lze je jednoduše převést i na jiné produkty.
Peníze | Prodejní značka zařízení | Technické parametry | Kalibrace | Uživatelské rozhraní | Podpora
Peníze mají při výběru 3D skeneru skoro vždy největší váhu. Mnoho lidí a firem se snaží při výběru zařízení najít ideální průnik ceny zařízení a jeho technických možností. To je ideální stav. Jsou však situace, kdy kupujícího zajímá pouze cena zařízení a nebere v úvahu své nároky a technické možnosti zařízení. Nízká cena většinou znamená, že dané zařízení je o něco ochuzené, nebo funguje jinak než to dražší. Z logiky věci asi dokážeme usoudit, že za vyšší cenou se něco schovává. Zkusíme se dopátrat, co to může být a zda je to důležité.
Prodejní značka zařízení. Spousta lidí si řekne, že u výrobků známých značek se platí hlavně za značku. Z určité části mohou mít pravdu. Opravdu nejspíš zaplatíme víc za produkt, který je ověřený a dlouhodobě vyráběný. Avšak je nutné si také říci, na co peníze z prodejů jdou. U dlouhodobě ověřených firem je to často investice do zaměstnanců a přístrojového vybavení. V praxi to znamená větší možnosti ověřování kvality, případně zajištění technické podpory. To vyžaduje nemalé finanční prostředky, zejména, má-li být obojí kvalitní. Myslím si, že tedy nelze větší firmy vyřadit z výběru kvůli ceně jejích produktů bez hlubší znalosti kvality produktů a navazujících služeb.
Technické parametry vybíraného 3D skeneru. Málokdo si kupuje 3D skener jen tak na hraní. Všichni chceme, aby splnil naše očekávání a byl nám co nejvíce k užitku. Musíme se tedy zamyslet, co vše pro nás má vykonávat a co by pro nás mohl dělat i v budoucnu. Nejedná se totiž o malou investici a je potřebné myslet i dopředu. Nebudeme za rok potřebovat například kontrolovat výrobu s vyšší přesností? V mnoha případech tedy není šťastné řešení ušetřit teď při nákupu, když za rok budeme muset kupovat nový a lepší 3D skener.
Čím víc se rozvíjí trh, tím jsou praktiky nabízení a prodejů agresivnější. Stále častěji se setkávám s přístupem „papír snese vše“. Technické parametry v produktových listech vypadají velmi atraktivně. Ale jak je to ve skutečnosti? Není nic jednoduššího než si dané zařízení nechat na živo předvést. Nechat si předvést měření na vlastním dílu a například provést test přesnosti na měrce, či předmětu kde jste si naprosto jisti rozměry (měřeno na jiném kalibrovaném měřidle). Ideálními „předměty“ pro měření jsou díly od 500 mm do 1 000 mm s členitým povrchem ve 3D prostoru. Zde se projeví opravdová přesnost nabízeného zařízení. U 2D předmětů (rovná měrka) nemusí 3D skenery zápolit s výpočtem ve všech 3 osách.
Pro představu můžeme posuzovat tyto parametry: přesnost 3D skeneru, rychlost snímání, jak skener snímá různé povrchy (černý povrch, lesklý povrch, …), rozlišení polygonové sítě (detailnost výsledného skenu), celkový vzhled výsledného skenu. Nejlepší je, si tyto parametry ověřit při živé ukázce.
Kalibrace. Aby každé měřidlo měřilo správně, musí být kalibrováno. Jinak vždy postupem času dochází k degradaci zařízení (lehké otřesy při cestování, změna teplot, nárazy při měření atd.). To, že by 3D skener byl zkalibrován při výrobě a pak už nikdy nemusel být kalibrován, je velmi nepravděpodobné. Uživatel to nejspíš začne řešit po nějaké době, nebo když například se 3D skenerem narazí do překážky. Proč si předem nezjistit, jak se případně řeší oprava 3D skeneru a nebo jeho kalibrace při jeho pádu na zem?
Uživatelské rozhraní. Při výběru 3D skeneru se velmi často zapomíná na fakt, že kupující bude s tímto zařízením pracovat ideálně den co den. Při výběru vhodného zařízení by tedy měla být otestována i softwarová stránka 3D skeneru a ergonomika těla zařízení (váha, úchop, velikost, tvar).
Software by měl být uživatelsky přívětivý, ale stále uživateli zanechat možnosti, jak pracovat s naskenovanými daty. Žádný software není bezchybný a každý software by se měl neustále vylepšovat. Je tedy dobré si zjistit, kolik nových verzí se během roku vydává. Příliš mnoho znamená mnoho chyb, které se rychle záplatují. Příliš málo znamená, že se na softwaru nepracuje, nebo se ignorují chyby a vydává se až velká verze s novinkami jednou ročně. Nebo jednou za pár let.
Podpora. Pokud si zakoupíte 3D skener, tak byste měli absolvovat i školení na tento produkt. Je však nemožné si všechny informace ihned zapamatovat. Lidé mají tendenci méně používané funkce zapomínat a pak je těžké po určitém čase si vzpomenout, jak a kde něco v softwaru udělat. Vyvstává tedy otázka, zda vám prodejce 3D skeneru dokáže poskytnout jak znalostní podporu, tak i podporu v případě poškození / rozbití 3D skeneru. Komu se dá napsat, či zavolat s prosbou o radu, či jak by se například řešila oprava 3D skeneru. Firma, kterou nezajímá pouze prodej, ví, že by se měla i starat o aktuální zákazníky. Má tedy vyhrazené zaměstnance, kteří se věnují této neméně důležité podpoře pro stávající uživatele.
Jako spousta věcí, i 3D skener potřebuje pro své správné fungování některé příslušenství. Je dobré si zjistit, co vše se musí, nebo může ke skeneru dokupovat. Na základě těchto podkladů může vzniknout i rámcový finanční plán pro další roky provozu. Do plánu můžeme zahrnout i pravidelné proškolování obsluhy, aby se neustále zdokonalovala a pracovala efektivněji.
Pokud si tedy budete vybírat vhodný 3D skener, nedívejte se pouze na cenu a leták. Doporučuji si prověřit i výše popsané věci související s provozem tohoto zařízení. Špatným výběrem ztratíte mnoho času a peněz.
Martin Hlavoň
(v oblasti skenování působí od roku 2010)